Què és l’agudesa visual?
L’agudesa visual és la capacitat de cada persona de percebre, detectar o distingir detalls a una certa distància i en unes condicions específiques (il·luminació, contrast). Disposar d’una bona agudesa visual, en general, també està associat a una millor salut visual, però no sempre és sinònim de tenir una bona qualitat visual.
Com es mesura l’agudesa visual?
Existeixen diferents proves que duu a terme el/la pacient sota la supervisió de l’especialista, com ara:
- Test de Snellen. Es tracta d’uns símbols o lletres que es situen a una distància de 6 metres del/la pacient, que es taparà un dels dos ulls. Els símbols estan agrupats en files i van disminuint de mida. L’última filera que el/la pacient pugui llegir clarament determina la seva agudesa visual, que es definirà numèricament (20/20 equival a una visió normal).
- Prova Random E. Es tracta d’una successió de grafies “E” de diferents mides i en diferents direccions (tal com la de la imatge, que utilitza una C en lloc d’una E). La persona que fa la prova ha d’indicar la direcció cap a la qual gira la lletra fins que no ho vegi.
- Proves simplificades per a infants. Amb la mateixa idea que a les dues proves anteriors, es tracta d’optotips que en lloc de lletres contenen files d’il·lustracions que es van fent més petites a cada línia inferior.
Qualsevol d’aquestes proves caldrà que sigui complementada amb un examen exhaustiu de la vista, que farà l’oftalmòleg/òloga a la consulta i que també tindrà en compte la salut de les diferents parts de l’ull (retina, nervi òptic, parpelles…).
Què passa si no tinc una agudesa visual del 100%?
Hi ha moltes persones que no tenen una agudesa visual de 20/20. En la majoria de casos, això es deu a defectes refractius (miopia, hipermetropia, astigmatisme o presbícia) i es pot corregir amb ulleres, lents de contacte o una cirurgia refractiva, que acostaran al/la pacient al 100%. Cal destacar que l’agudesa visual és essencial en infants en etapa de desenvolupament per diagnosticar i tractar correctament, si n’hi ha, ull gandul. En l’etapa adulta, si hi ha una manca d’agudesa visual que no pot ser corregida amb ulleres, aquesta pot ser causada per alguna malaltia ocular; caldrà acudir a la consulta d’oftalmologia per valorar-ho.




Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!